Onderzoek
Soms liggen de beste ideeën voor het grijpen. Onze Lumina Spark-vragenlijst meet bijvoorbeeld introversie en extraversie afzonderlijk. Je zult er misschien versteld van staan dat de meeste andere tools dat niet doen.
Bij Lumina Learning zien we de waarde om beide kanten van persoonlijkheid allebei even positief te meten. Hierbij wordt het risico van verkeerde weergave van de realiteit, zoals in veel andere leerinstrumenten, vermeden.
Bij Lumina Learning zien we de waarde om beide kanten van persoonlijkheid allebei even positief te meten. Hierbij wordt het risico van verkeerde weergave van de realiteit, zoals in veel andere leerinstrumenten, vermeden.
De evolutie van Lumina Learning
JJungs (1921) persoonlijkheidstheorie was een significante verbetering van "de humeuren" en heeft organisaties goed gediend als een praktisch model voor het verhogen van het zelfbewustzijn gedurende vele decennia. Net als de Grieken identificeerde Jung de introversie en extraversiefactor en twee extra factoren die hij gevoel/denken en intuïtie/waarnemen noemde.
Zijn werk was echter gebaseerd op case-studies en anekdotische observaties in plaats van statistische analyse. Het is een enorme verdienste van Jung dat zijn theorie in 1921 correct identificeerde wat later zou worden gevalideerd als drie van de Big5-factoren. Lumina Spark heeft deze Introversie/Extraversie, Mensgericht/Resultaatgericht en Associatieve Focus/Nuchtere Focus genoemd.
Zijn werk was echter gebaseerd op case-studies en anekdotische observaties in plaats van statistische analyse. Het is een enorme verdienste van Jung dat zijn theorie in 1921 correct identificeerde wat later zou worden gevalideerd als drie van de Big5-factoren. Lumina Spark heeft deze Introversie/Extraversie, Mensgericht/Resultaatgericht en Associatieve Focus/Nuchtere Focus genoemd.
In 1936 creëerden Allport en Odbert een lijst van meer dan 4.500 woorden in een poging om de belangrijkste ingrediënten van persoonlijkheid te vinden. In de jaren veertig bouwde Raymond Cattell verder op deze lijst en concludeerde dat 16 factoren iemands persoonlijkheid bepaalden. Fiske (1949) weerlegde dit later en vond fouten in de analyse van Cattell. Fiske's conclusie was dat vijf factoren de variaties in de persoonlijkheid van de mens kunnen verklaren, hoewel Eysenck drie factoren bepleitte en Ashton zes factoren bepleitte.
Toch was het pas in de jaren 50, toen Tupes en Christal dit werk verder brachten, dat de eerste versie van het Big5-model officieel werd geboren. Hun werk werd herhaald door Norman in 1963 en het Big5-model begon zijn langzame mars om uiteindelijk voor academici de geaccepteerde taxonomie te worden voor het onderzoeken van de persoonlijkheid.
Toch was het pas in de jaren 50, toen Tupes en Christal dit werk verder brachten, dat de eerste versie van het Big5-model officieel werd geboren. Hun werk werd herhaald door Norman in 1963 en het Big5-model begon zijn langzame mars om uiteindelijk voor academici de geaccepteerde taxonomie te worden voor het onderzoeken van de persoonlijkheid.
De jaren zestig en zeventig waren geen geweldige tijden voor persoonlijkheidsonderzoek, aangezien de behaviouristen en andere academici de persoonlijkheidstheorie afwezen (zie de aanval van Mischel uit 1968 op de eigenschappentheorie). Echter, terug in de zakenwereld hadden de reserveringen van Mischel weinig impact en practitioners gingen vooruit, vaak gebruikmakend van de populaire Jungiaanse benadering. De zakelijke wereld was altijd meer gericht op 'what works' in plaats van de beste academische benadering na te streven!
Myers en Briggs hebben Jung's drie-factorenmodel gebruikt en een extra factor toegevoegd om vier van de Big5 af te dekken. Afzonderlijk vonden zowel Digman en DeYoung twee hogere orde-factoren die de Big5 in twee domeinen vereenvoudigden. Meer omstreden hoopte Musek alle vijf factoren op tot één algemene persoonlijkheidsfactor. De academisch interessante "Big One" heeft weinig praktische toepassingen gevonden. Al dit onderzoek suggereert dat het academische tij is gekeerd ten gunste van persoonlijkheidsonderzoek ondanks Mischel's zorgen uit de Barren jaren zestig.
Myers en Briggs hebben Jung's drie-factorenmodel gebruikt en een extra factor toegevoegd om vier van de Big5 af te dekken. Afzonderlijk vonden zowel Digman en DeYoung twee hogere orde-factoren die de Big5 in twee domeinen vereenvoudigden. Meer omstreden hoopte Musek alle vijf factoren op tot één algemene persoonlijkheidsfactor. De academisch interessante "Big One" heeft weinig praktische toepassingen gevonden. Al dit onderzoek suggereert dat het academische tij is gekeerd ten gunste van persoonlijkheidsonderzoek ondanks Mischel's zorgen uit de Barren jaren zestig.
In de jaren tachtig en negentig kwam de Big5 naar voren als de theorie naar keuze van de academici, met het model van Costa en McCrae als leider in het veld (1992). Costa en McCrae hebben de gouden standaard gezet voor academisch onderzoek met de Big5. Lumina Spark is ontworpen om best practices te integreren die zijn geïdentificeerd in een reeks Big5- en Jungiaanse modellen voor toepassing bij selectie en ontwikkeling in organisaties.
Lumina Spark is met name van plan om de voordelen van de Jungiaanse benadering te behouden door beide uiteinden van elke polariteit gelijk te waarderen, zonder over te gaan tot typen ('spoel de baby niet met het badwater weg'). Lumina Spark is ontwikkeld op basis van Big5-empirisch onderzoek, maar biedt een handige Jungiaanse lens waarmee u uw persoonlijkheid kunt begrijpen. In 2009 werd het Lumina Spark-model ingebed in het revolutionaire Lumina Learning cloud-gebaseerde platform, waardoor innovatieve digitale oplossingen toegankelijk zijn voor klanten over de hele wereld.
Lumina Spark is met name van plan om de voordelen van de Jungiaanse benadering te behouden door beide uiteinden van elke polariteit gelijk te waarderen, zonder over te gaan tot typen ('spoel de baby niet met het badwater weg'). Lumina Spark is ontwikkeld op basis van Big5-empirisch onderzoek, maar biedt een handige Jungiaanse lens waarmee u uw persoonlijkheid kunt begrijpen. In 2009 werd het Lumina Spark-model ingebed in het revolutionaire Lumina Learning cloud-gebaseerde platform, waardoor innovatieve digitale oplossingen toegankelijk zijn voor klanten over de hele wereld.